Er is veel te controleren bij het inspecteren van een auto. Het is een goed idee om iemand mee te nemen, want twee paar ogen zijn altijd beter dan één. Kijk ook naar de auto bij vol daglicht, waar markeringen, deuken en andere defecten duidelijk zichtbaar zijn. Hier is een checklist om je te helpen er doorheen te komen:

Papierwerk

Zorg er bij een privéverkoop voor dat de verkoper de eigenaar is. Vraag om hun rijbewijs en vergelijk de gegevens met die op de registratiepapieren.

Kijk naar de nalevingsplaat van de auto, die zich meestal op de firewall tussen het motorgebied en de binnenkant van de auto bevindt.

Stem het VIN-nummer, de fabricagedatum, het motornummer (dat op de motor zelf is aangegeven) en de nummerplaten overeen met die op de registratiepapieren. Vraag om uitleg als de informatie niet overeenkomt. Het kan betekenen dat de auto is gestolen of dat de motor is vervangen zonder de registratie-instantie hiervan op de hoogte te stellen.

Controleer of u een certificaat van technische controle zou moeten krijgen. De verkoper is verplicht om het in sommige staten te verstrekken.

Wil je weten: wat krijg ik voor de auto? Dan moet u eerst weten wat de eigenlijke waarde is om niet teveel te betalen. Bezoek de RDW om een waarde auto rapport te krijgen.

Buiten

Controleer het lakwerk op luchtbellen en kleurverschillen die kunnen duiden op roest of een ongeval. Gebruik een koelkastmagneet om verdachte plekken op lichaamsvuller te controleren – de magneet plakt niet aan de vulstof.

Panelen die niet goed lijken te passen, of deuren, de kofferbak, het deksel en ramen die niet goed openen en sluiten, kunnen aangeven dat de auto een ongeluk heeft gehad.

Controleer de banden, inclusief de reserve, op voldoende loopvlak (minimaal 3-4 mm) en ongelijkmatige slijtage (wat een probleem kan zijn met de besturing of ophanging).

Controleer onder de auto op olielekkage.

Onder de motorkap

Kijk naar de peilstok. Grijze of melkachtige olie kan duiden op ernstige motorproblemen.

Verwijder de radiatordop en controleer de koelvloeistof. Het moet helder gekleurd en schoon zijn. Olie in de koelvloeistof kan ook wijzen op ernstige motorproblemen.

Controleer de koelventilatoren van de radiator en de accu en het montageplatform op corrosie en andere beschadigingen.